Home / Kiezen / Kinderboekenmuseum in de klas

Kinderboekenmuseum in de klas

Een kinderboekenmuseum in de klas is een echte aanrader. Hoe richt je zo’n kinderboekenmuseum in? Dat lees je hier.

Introductie thema verzamelen

Tijdens het culturele project op school stond het thema verzamelen centraal. Op maandagochtend, tijdens de weekopening, heeft het gehele team hun eigen verzameling laten zien. Dit sprak de kinderen erg aan. Je hoorde allerlei verhalen over hun eigen verzamelingen.

Ik presenteerde mijn online kinderboekenverzameling op Pinterest. Klik hier om deze verzameling te bewonderen. Daarna gingen we ieder in de eigen klas aan de slag. De kinderen presenteerden hun verzamelingen en er werd een onderwerp voor het klassenmuseum gekozen.

Kinderboekenmuseum in de klas

In groep 5 kozen wij voor een:

Kinderboekenmuseum in de klas

Binnen een kinderboekenmuseum in de klas kun je alle kanten op. Zo heb ik de kinderen allerlei ideeën van leeshoeken en bibliotheken laten zien waarbij één soort boeken bij elkaar staan of waar boeken op een bepaalde manier gepresenteerd worden. Al snel kwam de groep erachter dat ze graag verschillende hoeken in wilden richten waar ze dan verschillende soorten boeken konden presenteren. Dit zou dan ons kinderboekenmuseum in de klas worden.

Na een bezoek aan het museum in de kleuterklas zagen we de mogelijkheden in onze klas. We hebben extra tafels de klas ingehaald, de bovenkant van kasten leeg geruimd en de stilwerkplek tijdelijk ingeleverd. Hierdoor konden de 19 kids in 9 groepjes worden verdeeld waarna elk groepje aan de slag kon met hun kinderboekenverzameling. Ze vertellen hieronder zelf hoe ze tot hun verzameling gekomen zijn.

Verzameling van de regenboog

Kinderboekenmuseum in de klas

In de klas staan 3 Ikea kasten welke vol staan met leesboeken voor in de klas. De kinderen wilden deze graag sorteren op regenboogkleuren. 8 Meiden hebben alle boeken uit de kast gehaald, gesorteerd op kleur en daarna terug geplaatst in de kast. Dit gaf dit kleurrijke resultaat.

De reacties van de andere kids waren ‘Oh, wauw een regenboog in de klas‘ en ‘Gaaf, nu moet ik een boek op kleur zoeken‘.

– 2 meisjes van 8 jaar en 1 jongen van 9 jaar 

Verzameling van boekverfilmingen

Kinderboekenmuseum in de klas

Voor de verzameling van boekverfilmingen hebben we de films bij verschillende boeken gezocht. Welke boeken zijn verfilmd? Al gauw kwamen de bekende boeken zoals ‘Dummie de mummie’ en ‘Mees Kees’ naar voren. Maar toen begon de zoektocht naar de boeken en de dvd’s erbij om deze tentoon te kunnen stellen in ons museum. De juf heeft geholpen met de aankleding. Zij heeft nog allerlei materialen liggen van toen ze in de bioscoop werkte.

– Twee meisjes van 8 jaar 

Verzameling van series

Kinderboekenmuseum in de klas

Wij mochten series van boeken verzamelen. Dit hebben wij gedaan door als eerst onze favoriete series mee naar school te nemen. Namelijk ‘Joe Carrot’ en ‘De olijke tweeling’. Daarna hebben we gekeken welke kinderen ons konden helpen door series mee te nemen. Het nieuwe boek ‘De waanzinnige boomhut van 65 verdiepingen‘ vonden wij wel erg gaaf in onze hoek.

– Meisje 8 jaar en jongen 8 jaar

Verzameling van boekenleggers

Kinderboekenmuseum in de klasWij hebben onze verzameling bij elkaar gekregen door hulp van de klas. Alle kinderen hebben verschillende soorten boekenleggers voor ons gemaakt. Dit kun je op allerlei manieren doen, namelijk door:

  • Iets op een rechthoekig papier te tekenen;
  • Een vierkant blaadje als mondje te vouwen;
  • Iets te tekenen en dat dan uit te knippen krijg je een boekenlegger in een bepaalde vorm;
  • Kleine figuurtjes in een lamineerhoesje te doen en dit te lamineren;
  • Een foto van jezelf waarbij je ergens aan hangt te maken en te lamineren, knip jezelf daarna uit. Maak touwtjes door je handen heen, nu ‘hang’ je in je boek.

– Jongen 8 jaar en meisje 9 jaar

Verzameling van boeken op de kaart

Door onze verzameling kun je boekje prik op de kaart spelen. Wij hebben allerlei boeken verzameld die zich ergens op de wereld afspelen. Die boeken hebben wij gevonden door goed de achterkant te lezen of op de eerste paar bladzijden te zoeken naar een plek waar het zich afspeelt. Daarna hebben we de voorkant van het boek gekopieerd, achterop geschreven waar het zich afspeelt en de plaatjes gelamineerd. Sommige boeken spelen zich in Nederland af, sommigen in Europa en sommigen op de wereldkaart.

Kinderboekenmuseum in de klas

Nu kun je boekje prik spelen door de plaatjes op de juiste plek op de kaart te prikken.

Jongen, 7 jaar en meisje, 8 jaar

Verzameling van dierensporen

Kinderboekenmuseum in de klasOns plekje is dierensporen. Je moet dierenboeken zoeken en daarbij pootafdrukken maken. Een voorbeeld van de pootafdrukken zochten wij op de computer en dan tekenden wij de pootafdrukken na op zwart papier. Daarna knipten we de pootafdrukken uit en die plakten we bij het goede boek.

– Twee meisjes van 9 jaar 

Verzameling van luisterboeken

Kinderboekenmuseum in de klasWij hebben luisterboeken verzameld. We hebben de luisterboeken bij de Kruidvat gekocht, want daar waren ze 2 x in de aanbieding. Het is grappig om de boeken te horen en te lezen tegelijk. En als je even geen zin hebt om te lezen, kun je gewoon luisteren.

De luisterboekenverzameling is na de museumtentoonstelling verplaatst naar de bieb. Nu kunnen alle kinderen van de school een luisterboek luisteren en tegelijkertijd lezen in het boek.

– Jongen 9 jaar en meisje 9 jaar 

Verzameling van favoriete boeken

Kinderboekenmuseum in de klas

Wij hebben een verzameling van favoriete boeken gemaakt. Dit hebben we gedaan door aan alle kinderen en de juf te vragen wat hun favoriete boek is. Deze boeken hebben wij bij elkaar gezet. Daarna hebben we iedereen gevraagd om te vertellen waarom dit boek jouw favoriete boek is. Deze teksten hebben wij op tekst- en denkwolkjes geschreven en bij de boeken geplakt.

– Meisje 8 jaar en meisje 9 jaar 

Verzameling van favoriete leesplekken

Kinderboekenmuseum in de klasWij gingen de leeshoek inrichten als verzameling. Het is lastig om veel leeshoeken in de klas te plaatsen, dus hebben we bedacht om de favoriete leesplekken van kinderen in de leeshoek te verzamelen.

We lieten de kinderen schrijven over hun favoriete leesplekken en boeken. Bijvoorbeeld – jongen, 8 jaar – Superdolfje in bed. De kinderen hebben dit uitgetypt met een plaatje van hun boek erbij en deze hangen nu in de hoek.

Jongen van 8 jaar en een jongen van 9 jaar

Eindpresentatie

Van te voren hebben we posters gemaakt om iedereen uit te nodigen voor het schoolmuseum. Deze posters werden ook opgehangen in het dorpshuis en in de dagwinkel. Stiekem maakten we ook reclame voor ons kinderboekenmuseum in de klas.

Om ons kinderboekenmuseum in de klas te presenteren hebben wij ons allemaal verkleed als ons favoriete boekpersonage. De kinderen mochten dit helemaal zelf weten en de leukste ideeën kwamen naar voren.

Kinderboekenmuseum in de klas

Verkleed als Bram Botermans uit ‘Het leven van een loser’

Kinderboekenmuseum in de klas

Verkleed als Minoes

Kinderboekenmuseum in de klas

Verkleed als Elvis Watt Koffer met geld

Kinderboekenmuseum in de klas

Verkleed als Dummie de mummie

Kinderboekenmuseum in de klas

Verkleed als dino

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kinderboekenmuseum in de klas

Verkleed als de olijke tweeling

Kinderboekenmuseum in de klas

Verkleed als de jongen die altijd te laat kwam

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tijdens het museum hadden we de film ‘Het leven van een loser‘ aangezet in de filmhoek. Alle kinderen vertelden vol trots over hun verzamelingen aan alle geïnteresseerden die het maar wilden horen.

Al met al was het een geslaagd project en zijn de kinderen veel nieuwe boeken tegengekomen! Een kinderboekenmuseum in de klas is een grote aanrader, ook als je geen schoolbreed project hebt! Bekijk hier hoe het eruit zag:

Tips om een kinderboekenmuseum in de klas te maken:

  • Bepaal eerst hoeveel ruimte er is voor het museum. Op hoeveel plaatsen wil je een verzameling tentoonstellen?
  • Verdeel de kinderen in groepjes, laat ze zelf bedenken welke verzamelingen zij willen tentoonstellen.
  • Maak ‘namen’ voor de verschillende hoeken, zodat duidelijk is wat de kinderen verzamelen.
  • Laat de kinderen zelf zorg dragen voor hun verzameling.
  • Laat de kinderen elkaar helpen en samen de verantwoording voor het gehele museum dragen.
  • Maak posters om mensen uit te nodigen om het museum te komen bezoeken.
  • Presenteer jezelf op een originele manier.

De boeken bij onze personages: