Secret (book)friend
Elke dag zit je samen bij elkaar in de klas. Je speelt met je vrienden en werkt samen met je maatjes. Maar echt stil staan bij een ander, dat doen we maar zelden. Om daar meer aandacht aan te besteden aan elkaar, raad ik je de activiteit Secret (book)friend aan.
Doel van de activiteit
Het doel achter Secret (book)friend is dat je eens stil staat bij een ander. Hoe kun je diegene helpen, complimenteren of steunen zonder dat diegene het merkt, maar vooral ook op een manier die je echt meent.
Door de activiteit Secret (book)friend in de klas te gebruiken werk je aan verschillende doelen:
- Sociaal-emotioneel
Deze activiteit sluit aan bij kerndoel 34 van het SLO. Vanaf groep 3-4 wordt verwacht dat kinderen leren om zich in te leven in gevoelens, wensen en opvattingen van anderen. Hoe kun je dat nou beter doen dan door jezelf in de ander te verplaatsen?
- Leesbeleving
De lootjes richten zich vooral ook op de leesinteresses van de kinderen. Welke boeken kun je jouw Secret (book)friend aanraden vanuit jezelf maar vooral ook gebaseerd op de interesses van de ander?
- Geheimen bewaren
Een bijkomend doel is dat kinderen alvast leren omgaan met het trekken van lootjes en het geheim houden van wie je hebt met het vooruitzicht op de surprises vanaf groep 5.
Hoe werkt de activiteit?
Vooraf:
Elke deelnemer vult een lootje in. Alle lootjes worden verzameld en in een bak bewaard.
DOWNLOAD hier de kaartjes: Lootjes secret friend.
Net als met Sinterklaaslootjes trekken, worden de lootjes getrokken. Heb je jezelf? Dan ruil je je kaartje om. Uiteindelijk heeft iedereen een kaartje met daarop de naam van een andere deelnemer. Dit is jouw Secret (book)friend!
Bekijk ook mijn bericht over Sinterklaaslootjes trekken.
Tijdens:
Iedereen heeft een Secret (book)friend. En nu?
Nu is het de bedoeling dat jij jouw Secret (book)friend verwent zonder dat diegene door heeft wie jij bent. Dit kan met de kleinste dingen zoals het helpen met een lastige opgave of het aangeven van spullen die blijven slingeren. Het kan ook wat grootser door bijvoorbeeld een cadeautje achter te laten of een lieve brief te schrijven.
Zelf hebben wij dit een keer met collega’s gedaan. Mijn Secret friend liet twee keer een recept van haar favoriete gerechten voor mij achter.
Ik blijf natuurlijk de Kinderboekenjuf en altijd op zoek naar de koppeling met kinderboeken, daarom kan ik het erg aanraden dat kinderen elkaar ook boekentips en boekencadeaus geven. Dit kan door een briefje met een boekentip achter te laten in het laatje van de ander. Een boekencadeau kan door een goed boek uit de schoolbibliotheek in te pakken en op de tafel van diegene achter te laten. Misschien willen de kinderen zelfs wel een boek van thuis weggeven, dan heb je een echt cadeau om te geven!
Bekijk ook mijn bericht over Boekenlootjes trekken.
Afsluiting:
Je kunt Secret (book)friend zo groot en zo klein afsluiten als je zelf wilt. Hieronder vind je enkele ideeën:
- Bespreek in de klas wat jij voor jouw Secret (book)friend hebt gedaan. Mocht de Secret (book)friend denken dat dit zijn/haar geheime vriend is, dan mag die zijn vinger opsteken. Hoeveel Secret (book)friends worden er geraden?
- Laat elk kind een (boeken)cadeau voor zijn/haar Secret (book)friend meenemen. Dit kan bijvoorbeeld een boek uit zijn/haar eigen boekenkast zijn of een zelfgemaakte boekenlegger. Geeft de kinderen van te voren ook de ruimte om iets te maken voor een ander.
- Organiseer een gezamenlijk ontbijt. Elk kind maakt een lekker ontbijtje klaar voor zijn/haar Secret (book)friend. De leerkracht leest lekker voor tijdens dit ontbijt.