Voorlezen op school

[DOOR MARLOES] Lees jij voor in jouw groep? Hoeveel minuten per dag?
Wist je dat voorlezen in de bovenbouw minstens net zo belangrijk is als voorlezen in de onderbouw?
– Voorlezen op school –

Herinner jij je het voorlezen op school van vroeger nog? Ik wel! Dan kon ik heerlijk wegdromen. Zelf lees ik nog elke dag voor aan mijn klas. In dit blog vertel ik je graag meer over voorlezen op school. Geef ik je tips om voor te lezen, geef ik suggesties voor voorleesvarianten, vertel ik over het project ‘Vooruit met Voorlezen’ en tip ik enkele voorleesverhalen.

Voorlezen op school

Voorlezen op school

Voorlezen is voor de hele basisschoolperiode belangrijk. In de onderbouw is dat vaak heel logisch, zeker als de kinderen nog niet zelf kunnen lezen. In de kleutergroepen wordt er vaak wel elke dag voorgelezen en maakt het deel uit van de thema’s die aan de orde komen. Maar helaas is het voorlezen in de bovenbouw veel minder vanzelfsprekend. Ik zie dat ook op de school waar ik werk. Vaak wordt tijdgebrek genoemd als belangrijkste reden om niet voor te lezen. Terwijl ik denk dat je ook in de bovenbouw best per dag 10 minuten of een kwartiertje kunt inplannen voor het voorlezen. Wanneer je het beste kunt voorlezen? Ik vind het zelf heel prettig om even voor te lezen als de kinderen met hun 10-uurtje bezig zijn. Vaak kijken we eerst even het Jeugdjournaal zodat ik ook even wat kan eten en daarna lees ik nog even heerlijk voor. Ik heb het voorlezen bewust in mijn lesrooster gezet, ook is het zichtbaar op dagrooster voor de kinderen. Hierdoor hoort het echt bij het dagprogramma en schiet het er niet zo gauw bij in.

Maar hoe zat het ook alweer? Wat is het belang van voorlezen? Wat maakt het nu zo belangrijk?

  • Het is goed is voor het technisch lezen, begrijpend lezen en de leesmotivatie van kinderen.
  • Kinderen die worden voorgelezen lezen zelf met meer plezier, zijn beter in taal, hebben een grotere woordenschat en scoren hoger op de Cito-eindtoets
  • Kinderen ontdekken wat voor soort boeken en auteurs er zijn
  • Het voorlezen kan een mooi bruggetje zijn om te praten over maatschappelijke en sociaal-emotionele onderwerpen en te werken aan burgerschap
  • Voorlezen geeft rust en ontspanning en bevordert de concentratie
  • Voorlezen is de belangrijkste vorm van boekpromotie

En voorlezen is gewoon samen genieten!

Voorleestip groep 1 / 2

Vandaag is een grote dag

Alle babyvogels gaan voor het eerst vliegen. Alleen Coco durft niet. Wat als ze valt? Of als een kat haar grijpt? Maar als het wél lukt, kan ze samen met haar vriendjes mooie vormen vliegen. Is Coco klaar om haar vleugels uit te slaan?

Coco kan het

Voorleestips voor de hele school

Merk je dat het voorlezen op school er bij jou ook nog vaak bij inschiet? Dan heb je vast wat aan deze tips:

  • Bereid het boek dat je wilt voorlezen eerst zelf goed voor. Lees het boek of losse hoofdstukken eerst goed door. Hierdoor weet je of er lastige woorden in voorkomen, ben je verdacht op aanpassingen in tempo en stemgebruik, het verloop van het verhaal en kom je niet voor verrassingen te staan tijdens het voorlezen.
  • Lees in de onderbouw niet alleen in de grote groep voor maar ook in kleine groepjes. Dat geeft je de kans om beter op de reacties van kinderen in te gaan.
  • Zorg dat je niet alleen voorleest als er tijd over is of als de kinderen moe zijn. Geef voorlezen een vaste plaats in je lesrooster, Hierdoor voorkom je dat voorlezen erbij in schiet.
  • Kies ook eens een boek uit het actuele boekenaanbod. Zorg dat je op de hoogte bent van nieuwe boeken. Er worden zo veel mooie voorleesboeken uitgebracht! Veel leerkrachten lezen graag voor uit boeken die ze kennen uit hun eigen jeugd. Daar is natuurlijk niets mis mee, maar kijk ook naar het nieuwere boekenaanbod.
  • Houdt na het voorlezen een boekenpraatje. Dit kun je heel ongedwongen doen, het moet niet voelen als een overhoring voor de kinderen. De kinderen krijgen zo de kans om na te denken over het verhaal en relaties te leggen met hun eigen wereld.
  • Zorg ervoor dat de boeken waaruit je voorleest in de klas aanwezig zijn, zodat de kinderen het boek ook zelf kunnen gaan lezen.
  • Lees naast een voorleesboek ook eens voor uit een informatief boek.

Voorleestip groep 3 / 4

Dit is Stinkhond. Hij ruikt naar sardientjes en ziet eruit als een gerafeld tapijt.
Stinkhond is niet alleen lelijk en dom, maar hij heeft ook een hart van goud.
Stinkhond gaat op zoek naar een baas. Maar goede baasjes liggen niet voor het oprapen.
Zijn zoektocht brengt Stinkhond in groot gevaar. Zal hij toch de baas van zijn dromen vinden?

Stinkhond zoekt een baasje

Bekijk ook: 6x de leukste voorleesboeken voor beginnende lezers

Voorleesvarianten

Probeer eens te variëren met verschillende voorleesvarianten tijdens het voorlezen op school.

  • Het hele boek: je leest elke dag een stukje voor uit hetzelfde boek. Het voordeel hiervan is dat kinderen met spanning uitkijken naar het vervolg.
  • Een fragment: je kiest een aantrekkelijk fragment uit een boek en leest dit voor. De leerlingen worden geprikkeld om het boek zelf te gaan lezen. Een prima manier van boekpromotie!
  • Een afgerond verhaal: dit heeft als voordeel dat het in 1 keer kan worden voorgelezen. Je kunt hierbij denken aan sprookjes, maar ook aan verhalenbundels zoals de meester Jaap boeken of de prachtige boeken van Arend van Dam die goed inzetbaar zijn bij de zaakvakken.
  • Een gedicht: Ook dichtbundels zijn goed te gebruiken bij het voorlezen, je kunt gedichten ook goed inzetten bij bepaalde thema’s. Zelf ben ik heel erg weg van de boeken van Hans & Monique Hagen. Ik heb in mijn klas altijd wel een paar dichtbundels staan. Ik probeer elke dag 1 gedicht voor te lezen.
  • Een informatief boek: voorlezen uit informatieboeken is een belangrijke aanvulling op het voorlezen uit verhalenboeken en prentenboeken. Informatieboeken bieden feitelijke kennis over de wereld en passen goed bij de thema’s die je in groep behandeld worden.

Voorleestip groep 5 / 6

Een vlo, een duif, een slang, een… kip?

Kasper verandert op de gekste momenten in een dier – van het ene op het andere moment is hij een vlo, een duif of een neushoorn. Samen met zijn beste vrienden Samir, Hogan en Flora start Kasper een onderzoek: wát is er met hem aan de hand?

Kasper wordt een kip

Bekijk ook: Voorleestips in de middenbouw

Het project ‘Vooruit met Voorlezen’

Op onze school doen we nu een aantal jaren mee aan het leesproject ‘Vooruit met Voorlezen‘. Een mooi project om het voorlezen op school en met name in de bovenbouw te stimuleren!

Het project ‘Vooruit met Voorlezen’ wil voorlezen aan leerlingen in groep 5 t/m 8 van het basisonderwijs stimuleren door scholen een collectie voorleesboeken te schenken. Het project is tot stand gekomen door een samenwerking tussen Stichting Lezen, de Bibliotheek op school en Stichting de Versterking. Informatie vind je  in een filmpje van de kinderboekenambassadeurs:

Voorleestip groep 7/8

Ate heeft online een vriend: Baptiste. Baptiste is illegaal in België en Ate legaal in Nederland, maar ze houden van dezelfde youtubers en whatsappen elke dag. Wanneer Baptiste op een dag appt dat hij uit geldnood zijn telefoon moet verkopen weet Ate een oplossing: hij gaat hem zijn oude Samsung brengen. Ate neemt stiekem de trein naar Brussel. Voor hij op de afgesproken plek aankomt wordt hij aangesproken door een meisje. Ze beweert dat zij Baptiste is en, alsof dat nog niet erg genoeg is, dat Ate gezocht wordt door Brusselse gangsters. Ze stelt hem een deal voor: als hij haar meeneemt naar Nederland, helpt zij hem weg te komen uit Brussel. Kan hij haar vertrouwen?

Katvis

Bekijk ook: Voorleestips voor de middenbouw

Andere blogs over lezen op school

*Dit bericht bevat affiliate links

Vergelijkbare artikelen

Winkelwagen