Hé, hallo!
Maak hier kennis met het Kinderboekenjuf-team.
Kinderboekenjuf
Nou, ik ben dus Ingrid, de Kinderboekenjuf. Getrouwd met Edwin en moeder van 2 heerlijke kinderen die gelukkig nu al dol op boeken zijn. Sinds 2011 ben ik afgestudeerd als leerkracht en heb ik vele jaren ervaring opgedaan in groep 3 t/m 8. Door mijn werk op een LIST-school werd ik zo enthousiast over mini leeslessen dat ik in 2016 gestart ben met Kinderboekenjuf.nl om deze mini leeslessen met jullie te kunnen delen.
Later besefte ik dat elk kind een Kinderboekenjuf in de klas verdient en zo ontstond Lezen met Kinderboekenjuf, de filmdienst met mini leeslessen.
Verder ben ik naast Kinderboekenjuf ook leerkracht, taal-/leescoördinator en LIST-trainer.
Wil je nog meer over mij lezen? Lees Wie is de Kinderboekenjuf?
Linda: Ik ben sinds 2013 werkzaam in het basisonderwijs in de midden- en bovenbouw. Daarnaast ben ik taal- leescoördinator. Voor Kinderboekenjuf schrijf ik boekenblogs met mini leeslessen voor de midden- en bovenbouw. Verder zorg ik dat de blogs van de andere gastbloggers in het juiste format staan, dat er afbeeldingen worden toegevoegd en houd ik de planning bij. Als kind las ik al graag en veel. Ik nam mijn boek het liefst overal mee naartoe. Als juf heb ik ontdekt dat ik met mijn enthousiasme en liefde voor boeken hetzelfde kan laten ontstaan bij de kinderen in de klas. Hopelijk kan ik met mijn boekenblogs andere leerkrachten helpen datzelfde effect in hun klas te bereiken.
Rigoberta: Ik ben leerkracht in het basisonderwijs en ben ook leescoördinator na het volgen van de cursus Open Boek 3.0. Samen met een andere collega heb ik onze nieuwe schoolbibliotheek ingericht, van het kopen van de kasten tot het uitzoeken van de boeken bij NBD Biblion. Heerlijke taak als groot liefhebber van kinderboeken! Ik ben één van de gezichten die naast Ingrid en Jasper voor Lezen met Kinderboekenjuf de mini leeslessen opneemt. Daarnaast schrijf ik regelmatig leespiratieblogs waarbij leesplezier centraal staat.
Michelle: In 2017 ben ik gestart als eerste gastblogger van Kinderboekenjuf. Op dat moment werkte ik als leerkracht in het basisonderwijs, was ik LIST-kartrekker en taal-leesspecialist. Ik ontdekte dat de website mijn collega’s kon helpen bij het geven van mini leeslessen (boekenbabbels). Inmiddels werk ik voornamelijk voor Fontys OSO. Als LIST-begeleider help ik scholen om volgens de werkwijze van LIST hun leesonderwijs te verbeteren en nog meer leerlingen met leesplezier te laten lezen. Daarnaast geef ik als docent binnen de opleiding Master Educational Needs modules over taal, lezen en hoogbegaafdheid. Zo probeer ik op verschillende manieren leerkrachten en leerlingen te inspireren om op zoek te gaan naar prachtige boeken. Ik geloof dat iedereen leesplezier kan ervaren als ze maar het juiste boek vinden.
Marie-Jose: Ik werk sinds 1978 in het onderwijs, de eerste 20 jaar gaf ik les in het basisonderwijs, daarna heb ik de overstap gemaakt naar het hoger onderwijs en mocht ik lesgeven aan mensen die de Master Ed (Education) volgen. Vanaf 2007 ben ik betrokken bij het LIST-project en begeleid ik scholen die met dit project de resultaten en vooral de leesmotivatie van hun leerlingen naar een hoger niveau willen brengen. Inmiddels ben ik oma van twee schattige kleinkinderen en richt ik me vooral op het bloggen van prentenboeken met vele LIST-activiteiten! Ook heb ik een aantal themaboeken gemaakt waarin de doelen voor het jonge kind verwerkt zijn. De themaboeken kun je vinden in de winkel van kinderboekenjuf. Ik hoop met deze blogs en themaboeken leerkrachten van de onderbouw te inspireren.
Maaike: Ik ben sinds 2013 werkzaam in het basisonderwijs, momenteel als leerkracht in de bovenbouw. Daarnaast ben ik leescoördinator en één van de LIST kartrekkers.
Cursussen: Open Boek 3.0 en Specialist Jeugdliteratuur.
Ik schrijf boekenblogs blogs met mini leeslessen voor de midden- en bovenbouw. Ik hoop door het schrijven van gastblogs leerkrachten handvatten en inspiratie te geven voor een mooie mini leesles en zo een hele hoop basisschoolkinderen aan het lezen te krijgen.
Alice: Ik werk sinds 2017 in het basisonderwijs, met name in de bovenbouw en daar is mijn liefde voor kinderboeken gaan groeien. Als ik een boekentop tien zou moeten maken, dan zou deze elke week veranderen. Door zelf zichtbaar kinderboeken te lezen in de klas merkte ik dat de kinderen nieuwsgierig werden naar het boek van de juf. ‘Zien lezen, doet lezen’. Dat laten we ook zien bij begrijpend lezen door gebruik te maken van deze teksten uit kinderboeken maken we de kinderen nieuwsgierig om de inhoud te gaan ontdekken. Ik schrijf boekenblogs met mini leeslessen voor de midden- en bovenbouw. Door te schrijven voor de kinderboekenjuf hoop ik jullie ook nieuwsgierig te maken!
Marloes: Ik werk sinds 2002 in het basisonderwijs. Ik heb in veel groepen lesgegeven, de laatste jaren vooral in de bovenbouw en groep 4. Naast het juf zijn ben ik ook leescoördinator op de basisschool waar ik werk. Ik heb de cursus Open Boek 3.0 gevolgd en in 2020 de opleiding Specialist Jeugdliteratuur. Als kind was ik altijd al druk met lezen en die liefde voor kinderboeken is gebleven en eigenlijk alleen nog maar gegroeid. Inmiddels heb ik mijn 2 kinderen ook aangestoken met het leesvirus. En hoe mooi is het dat ik op mijn werk ook veel kinderen kan motiveren en inspireren! Ik ben er van overtuigd dat elk kind plezier kan beleven aan een boek en daarnaast brengt lezen nog zoveel meer op. Voor Kinderboekenjuf schrijf ik leespiratieblogs.
Martijntje: Ik ben leerkracht van groep 4 op een hele leuke basisschool in Heiloo. Al vanaf het begin dat ik voor de klas sta, is het mijn overtuiging dat ieder kind ergens een ‘aan’-knopje heeft als het over lezen gaat. Jouw missie als leerkracht is om dat knopje te vinden. Bij de één is het een grote rode knop midden op zijn of haar voorhoofd, bij de ander is het goed verstopt. Maar, als je het vindt, dan willen ze uit zichzelf lezen en hoef je (bij de meeste kinderen) alleen nog maar een beetje bij te sturen. Omdat ik het leuk vind om ook anderen te helpen hiermee, ben ik ook leescoördinator ben op mijn school en leesconsulent voor de bibliotheek. In deze rol kan ik ook de andere scholen in Heiloo helpen om van alle kinderen lezers te maken! Ik kijk er naar uit om jullie op kinderboekenjuf.nl te mogen inspireren!
Moniek: Ik ben sinds 2008 leerkracht en werk op een nieuwkomersschool in Deventer. Ik heb de afgelopen jaren les gegeven in de midden- en bovenbouw. Het is uitdagend en super leuk om met nieuwkomers te werken. De leerlingen willen graag leren en ze leren de taal ook snel. Om me meer te verdiepen in de taal en het lezen heb ik de Master taalspecialist gevolgd aan het Windesheim in Zwolle.
Zelf ben ik altijd dol geweest op lezen en dit thuis bij mijn eigen kinderen altijd gestimuleerd door voorlezen en nu het zelf lezen van boeken. Maar ook in de klas probeer ik het lezen te stimuleren, wanneer er motivatie is tot lezen zal de woordenschat van de leerlingen vergroot worden. Met mijn passie voor lezen en mijn achtergrond als nieuwkomersleerkracht mag ik voor de Kinderboekenjuf.nl gaan bloggen.
Thelma: Ik ben sinds 2006 werkzaam als leerkracht en ook 3 jaar leesconsulent bij de bibliotheek geweest. Leesbevordering en leesplezier is iets wat ik de kinderen wil meegeven het hele jaar door. Ik vind het ook super leuk om allerlei workshops en lessen te maken voor zowel leerlingen, als leerkrachten.
Om ze (weer) enthousiast te maken over lezen. En leerlingen hun beslissende boek te laten vinden.
Ik mag over deze leuke ideeën gaan bloggen voor dekinderboekenjuf.nl om anderen te inspireren hier ook mee aan de slag te gaan. Om zoveel mogelijk leesplezier te verspreiden!
Ingeborg: Ik werk als ‘virtueel assistent’ voor en met het team van de Kinderboekenjuf.
Achter de schermen help ik met inplannen van de social media, het plaatsen van blogs en nog veel meer administratieve zaken. Doordat ik zelf 16 jaar werkzaam ben geweest als leerkracht voel ik een enorme betrokkenheid bij dit superteam!
Lezen is leerzaam, maar moet vooral leuk zijn. Ik ben ervan overtuigd dat alle activiteiten die Ingrid met Kinderboekenjuf aandraagt daar enorm bij helpen!
Jasper: Ik ben nu al een aantal jaar leerkracht in de bovenbouw op een school in Utrecht. Ik kan er echt van genieten als kinderen kunnen verdwijnen in een boek, dat gun ik iedereen! Ik ben één van de gezichten die naast Ingrid en Rigoberta voor Lezen met Kinderboekenjuf de mini leeslessen opneemt.
Lisanne: Ik werk als technisch virtueel assistent voor de Kinderboekenjuf. Ik zorg ervoor dat iedereen kan inloggen en dat alles achter de schermen goed verloopt. Ik denk mee in de werkprocessen binnen Kinderboekenjuf en samen met Ingrid probeer ik deze te automatiseren en optimaliseren. Doordat ik zelf kort in het onderwijs heb gestaan, voel ik veel affiniteit met de onderwerpen en thema’s die ik regelmatig voorbij zie komen. Het is onwijs leuk om toch nog via deze weg in contact te staan met het (lees)onderwijs.
Daniëlle: Binnen Kinderboekenjuf denk ik met Ingrid mee over haar toffe ideeën en volgende stappen om Kinderboekenjuf en met name mini leeslessen écht op de kaart te zetten. Een redelijk verborgen rol als sparringpartner en coach, maar zeker de leukste – als je het mij vraagt.
Nick: Ik ben Nick, geboren en getogen in Nijmegen.
Naast mijn werk als fulltime beheerder van een kinderboerderij in Nijmegen, heb ik mijn eigen videobedrijf en zet ik mij sinds eind 2018 in als videograaf/editor voor Kinderboekenjuf.nl.
Verscholen achter mijn computer op avonden en dagen dat ik niet op de boerderij ben, draag ik zorg voor het bewerken van de video’s die Ingrid, Rigoberta en Jasper opnemen en spar ik samen met Ingrid over dingen hoe we de video’s nog professioneler kunnen maken en geschikt voor íedere doelgroep.
Ik ben trots dat ik deel uit mag maken van dit topteam!
Ineke: Als moeder van Ingrid en ervaren vertaler corrigeer ik teksten voor Kinderboekenjuf, verleen ook desgevraagd andere computerdiensten en geef gevraagd en ongevraagd tips en adviezen.
Edwin: Als man van Ingrid ben ik vooral een kracht achter de schermen. Ik neem een deel van het technische stuk van de website voor mijn rekening. Daarnaast kan Ingrid al haar frustraties én succesmoment bij mij kwijt.