De koning zonder kroon

”Hij is ontzettend uit de tijd en erg warm is hij ook al niet…’
De koning snotterde: ‘Maar ik ben de koning, ik wil dat iedereen dat ziet!’
De koningin ging door: ‘Die koon moet ook af, hij past niet over je oren.
We gaan een dagje shoppen om een hippe warme outfit te scoren!”
– De koning zonder kroon –

Dit is een prentenboek.

Het verhaal

Cover De koning zonder kroon

De koning brengt samen met de koningin en prinsessen een bezoekje aan het winterpaleis. De koning kleedt zich graag met zijn kroon en mantel om naar buiten te gaan. Echter is dat onder de winterse omstandigheden véél te koud! De koning is lekker eigenwijs en houdt zich aan zijn kledingstijl, totdat de koningin besluit om een nieuwe outfit voor de koning te regelen.. Dan stuit de koning op een nieuw probleem. Het valt niet meer op dat hij de koning is en hij moet daarom wachten op zijn beurt.

”Hij klaagde: ‘zonder kroon ben ik nergens als eerste aan de beurt. Ik ben de koning,’ mokte hij. ‘Dit is me nog nooit eerder gebeurd!”

De koningin denkt daar heel anders over.. Wachten op je beurt is natuurlijk veel eerlijker! Ook als je een koning bent!

Benieuwd naar dit boek? Bekijk het inkijkexemplaar.

Recensie

De koning zonder kroon is een nieuw deel uit de serie De ridder zonder billen. Een heerlijk, humorvol en winters verhaal op rijm over een ijdele koning die zélfs in de winter een mantel en kroon verkiest boven een warme outfit. Wanneer de koning, gedwongen door de koningin, uiteindelijk toch een winterse outfit aantrekt, merkt hij dat zijn gezag is verdwenen. Hij krijgt geen voorrang in een ellenlange rij of schaatsles en ook niemand komt hem helpen in een winterstorm met windkracht tien! De koningin haakt een winterse kroon voor de koning en geeft hem nog een boodschap mee:

Maar ook met deze kroon op je bol, zo warm en zo zacht,
Is het wel netjes als je gewoon op je beurt wacht.’

De illustraties vormgegeven door Charlotte Bruijn, zijn humoristisch en ondersteunend in de verhaallijn. Daarnaast is er nog veel meer te zien wat niet door tekst wordt ondersteund, zoals: heel veel pinguïns, een yeti, een slapende ijsbeer en het hondje van de koning. Het is daarom ook leuk om naar het verhaal te kijken en in gesprek te gaan over dat wat de kinderen zien. Twee uitklapbare bladzijdes in het boek zorgen voor nog meer kijkplezier!

Met dank aan uitgeverij Unieboek voor het toezenden van dit recensie-exemplaar.

Bekijk dit boek.

Ideeën voorlezen De koning zonder kroon

In de onderbouw werken de mini leeslessen anders. Het voornaamste doel van het voorlezen in de onderbouw is het leesplezier! Kinderen die graag worden voorgelezen en het fijn vinden om boeken te bekijken, zullen later het lezen sneller oppakken. Bij de keuze van het boek is het belangrijk om aan te sluiten bij de belevingswereld van de kinderen.
Hieronder staat beschreven hoe je De koning zonder kroon kunt voorlezen. Voorlezen is een manier om naast het vergroten van het leesplezier te werken aan andere doelen zoals het vergroten van de woordenschat, het inzicht in zinsbouw, verhaalbegrip, de communicatievaardigheid en boekoriëntatie te werken.

Introductie en voorlezen

Als introductie:

Zet een aantal poppetjes in de kring en vraag aan de kinderen wie de koning is. Kun je zien wie de koning is als niemand een kroon draagt? Is het belangrijk om aan het uiterlijk te zien wie iemand is? Kun je ook op een andere manier achter de identiteit komen?

Voor het voorlezen:

Bekijk met de kinderen de kaft en praat erover voor je start met voorlezen. Je kunt dit doen door te vragen wat ze zien en of ze een idee hebben wat dat betekent.

Vertel kort de strekking van het verhaal zonder dat je de clou weggeeft. Je wil dat kinderen nieuwsgierig worden en de juiste informatie tot zich nemen, waardoor het verhaalbegrip zo groot mogelijk wordt. Voor dit boek zou dit als volgt kunnen:

  • De koning wil graag zijn mantel en kroon in de winter dragen, zodat iedereen ziet dat hij de koning is. Deze outfit beschermt de koning alleen niet tegen de kou.

Als het prentenboek voor de eerste keer voorgelezen wordt, onderbreek je het verhaal zo min mogelijk. Je geeft alleen maar uitleg als je denkt dat sommige woorden te moeilijk zijn om het verhaal te begrijpen.  Zorg ervoor dat de kinderen het boek goed kunnen zien (liefst via het digibord). Moeilijke woorden op de pagina leg je van tevoren uit in kindertaal eventueel met hulp van de illustratie.

Bij volgende keren voorlezen is het mogelijk om dieper na te denken over een fragment van het verhaal. Als je een denkvraag stelt, vraag dan door op wat de leerlingen antwoorden.

Maak een keuze uit onderstaande vragen:

Kijk en vergelijk Er zijn veel verschillende soorten pinguïns geïllustreerd. Wat zijn de pinguïns aan het doen?
Betwijfelen Maar ik ben de koning, ik wil dat iedereen dat ziet!’. Vind je het belangrijk om aan de kroon te zien dat hij de koning is? Draagt de koning van Nederland in werkelijkheid ook dagelijks zijn kroon?
Bedenken Vind je het eerlijk als de koning met zijn kroon overal voorrang krijgt? Waarom vind je dat?
OplossenVoor de koningin en prinsessen lijkt het geen probleem te zijn om een warme outfit te dragen. Waarom zou dit voor hen anders zijn dan voor de koning?
VoorspellenDe koningin is het niet met de koning eens en wil warme kleding kopen. Hoe denk je dat dit verhaal gaat aflopen?  
OntwerpenDe koning wil graag zijn pronkerige mantel en kroon dragen in de winter. Hoe kan hij ervoor zorgen dat hij toch warm blijft?  Kun jij een nieuwe outfit voor de koning bedenken waarin hij lekker warm blijft in de winter?
Grote ideeënWat zou jij gaan doen als je de koning in zijn winterpaleis mag bezoeken?
Verbinden Wanneer heb jij weleens voorrang gekregen? Waarom was dat?

Woorden die goed behandeld kunnen worden bij dit boek om de woordenschat te vergroten:

  • Met behulp van de illustraties: kale bol, winterpaleis, koets, besneeuwde bergen, mantel, bouwden, bezem, hoed, wortel, sneeuwballen, slee, haard, bloot, skilatten, klapschaatsen, sneeuwscooter, jas, schaal, wanten, muts, skiën, ellenlange rij, schaatsen, bevroren meer, sjeesde, sneeuwstorm, niemand kon dat zien, koek-en-zopie.
  • Uitleggen met andere woorden: gescheurd, joelden, moedig, vorstelijke, vergissing, eeuw, bibberbillen, ontdooien, pronkerige, uit de tijd, shoppen, outfit, scoren, fitte flatoeter, onderdaan, niet gemakkelijk, dot gas, windkracht tien, stuitte, storm, bedaard, pruilen, eerlijk.
  • Door in het echt te laten zien: klappertanden, rillen, verkleumd, meters sneeuw, beweging, tenen wiebelen, huilend, rillend, op schoot, juichte, kriebelde.

Werken vanuit essentiële thema’s

In groep 1-2 wordt op bijna alle scholen gewerkt met thematisch onderwijs. Bij het voorlezen is het dan ook een logische keuze om te kiezen voor prentenboeken die bij het thema passen. Het doel van het thematisch voorlezen is dat de ervarings- en taalbasis van de kinderen vergroot wordt.

Kies een essentieel thema, waarbij 1 prentenboek de basis is. Essentiële thema’s zijn brede onderwerpen waar mensen op verschillende wijzen naar kijken en die uitnodigen tot het stellen van vragen en filosoferen. Uitleg over het essentiële thema lees je in het blog Werken met essentiële thema’s.

Essentieel thema

Binnen een essentieel thema werk je met een centrale zin en woord. Uitleg over de centrale zin en het centrale woord lees je het blog Geletterdheid met prentenboeken.

Bij dit boek past het essentieel thema: 
Wij horen bij elkaar
De mantel en de kroon horen bij de koning. Zo zijn er veel meer dingen die bij elkaar horen.

De zin die centraal kan staan is: ‘Een koning zonder kroon’.
Als centrale woord zou ik ‘zonder‘ kiezen.
‘Zonder’ is een woord dat toepasselijk is in verschillende contexten, maar ook een abstracter begrip.

Andere essentiële thema’s bij dit prentenboek kunnen zijn:

  • Kleding (dragen)
  • In de winter
  • Aanpassen

Mogelijke activiteiten

Creatief schrijven:

  • Maak een kopie van de koning op schaatsen of laat de kinderen tekeningen maken van de koning die aan het schaatsen is. Wat zou de koning zeggen als hij valt of welke geluiden maakt hij? Kunnen de kinderen dat erbij schrijven?
  • Kopieer een aantal bladzijde uit het boek (zonder de tekst), zorg ervoor dat de bladzijdes een lopend verhaal vormen en maakt daarvan een boekje voor de kinderen om in te schrijven. Leg het boekje neer in de schrijfhoek zodat de kinderen zelf een verhaal erbij kunnen bedenken.

Rekenen:

Hoeveel pinguïns tel je in de rij?

Muziek:

Taal:

Wat kan niet zonder elkaar? Laat de kinderen eigen dingen bedenken en de zin aanvullen: ‘Een koning zonder kroon is als een …’

Creatief:

Bedenk een outfit voor de koning. Waarom kies je er wel/niet voor om te laten zien dat hij de koning is?

Andere titels bij het thema:

De sneeuwdief (bekijk de lesideeën bij De sneeuwdief)
Wat ik wil zijn (bekijk de lesideeën bij Wat ik wil zijn)
De Koning en Niets (bekijk de lesideeën bij De Koning en Niets)

Dit blog is geschreven door gastblogger Sandra

*Dit bericht bevat affiliate links

Vergelijkbare artikelen

Winkelwagen