‘Jill zwaait de deur van de keuken open
‘mam’, roept ze. ‘Ik heb een olifantje
gevonden. Mag ik hem houden?”
– Een geheime olifant –
Dit is een prentenboek.
Het verhaal
Jill heeft een olifant op straat gevonden en vraagt aan haar ouders of ze de olifant mag houden. De ouders zijn te druk met eigen werkzaamheden en hebben daardoor niet in de gaten dat Jill een échte olifant mee naar binnen neemt. Ze neemt de olifant mee naar boven, de olifant mag mee in bad, de olifant mag mee naar de slaapkamer en eet een hele stapel boterhammen met pindakaas boven op het dak van het huis! De olifant heeft ook nog een bedje nodig. Jill gaat daarvoor een doos vol oude kranten, lakens en dekens halen en dan..
‘Plots klinkt er gerommel, gepiep en gekraak boven mama, papa en Jill. Geschrokken kijken ze alle drie omhoog. In het plafond zit een dikke bult, ongeveer zo groot als twee olifantenbillen.’
De papa en mama van Jill komen erachter dat er een echte olifant in huis is! Zou Jill de olifant mogen houden?
Benieuwd naar dit boek? Bekijk het inkijkexemplaar.
Recensie
Een geheime olifant is een grappig verhaal over Jill die een olifantje mee naar huis neemt. Geen knuffelolifant, maar een echte! De ouders van Jill hebben niets in de gaten, totdat de olifant door het plafond zakt en middenin een emmer met verf valt!
Het verhaal over Jill en de olifant is vooral een vermakelijk verhaal. De zinnen zijn ongecompliceerd en de verhaallijn is eenvoudig. Er mist wat mij betreft enige diepgang. Dit maakt het verhaal echter niet minder plezierig om eens aan de groep voor te lezen en zelf verdiepende vragen te stellen.
Met dank aan Buddy Books voor het toezenden van dit recensie-exemplaar.
Ideeën voorlezen Een geheime olifant
In de onderbouw werken de mini leeslessen anders. Het voornaamste doel van het voorlezen in de onderbouw is het leesplezier! Kinderen die graag worden voorgelezen en het fijn vinden om boeken te bekijken, zullen later het lezen sneller oppakken. Bij de keuze van het boek is het belangrijk om aan te sluiten bij de belevingswereld van de kinderen.
Hieronder staat beschreven hoe je Een geheime olifant kunt voorlezen. Voorlezen is een manier om naast het vergroten van het leesplezier te werken aan andere doelen zoals het vergroten van de woordenschat, het inzicht in zinsbouw, verhaalbegrip, de communicatievaardigheid en boekoriëntatie te werken.
Introductie en voorlezen
Als introductie:
- Heb jij weleens iets gevonden dat je mee naar huis genomen hebt? Mocht je het van jouw ouders houden?
Voor het voorlezen:
Bekijk met de kinderen de kaft en praat erover voor je start met voorlezen. Je kunt dit doen door te vragen wat ze zien en of ze een idee hebben wat dat betekent.
Vertel kort de strekking van het verhaal zonder dat je de clou weggeeft. Je wil dat kinderen nieuwsgierig worden en de juiste informatie tot zich nemen, waardoor het verhaalbegrip zo groot mogelijk wordt. Voor dit boek zou dit als volgt kunnen:
- Jill mag geen huisdier van haar ouders. Op een dag neemt ze een olifant meer naar huis. De ouders van Jill zijn te druk om goed te kijken naar wat Jill mee naar huis neemt. Zouden de ouders van Jill het goed vinden dat er een olifant in huis komt wonen?
Als het prentenboek voor de eerste keer voorgelezen wordt, onderbreek je het verhaal zo min mogelijk. Je geeft alleen maar uitleg als je denkt dat sommige woorden te moeilijk zijn om het verhaal te begrijpen. Zorg ervoor dat de kinderen het boek goed kunnen zien (liefst via het digibord). Moeilijke woorden op de pagina leg je van tevoren uit in kindertaal eventueel met hulp van de illustratie.
Bij volgende keren voorlezen is het mogelijk om dieper na te denken over een fragment van het verhaal. Als je een denkvraag stelt, vraag dan door op wat de leerlingen antwoorden.
Maak een keuze uit onderstaande vragen:
Kijk en vergelijk | ‘Een hond vindt mama te harig. Een poes vindt papa te kattig. Een schildpad te traag. Een vis te zielig en een cavia te pluizig.’ Wat zouden de ouders van Jill van een olifant vinden? |
Betwijfelen | Denk je dat een olifant echt door een deur naar binnen kan? Waarom wel/niet? |
Bedenken | Hoe kan het dat Jill een olifant vindt op straat? Jill is in de badkamer de olifant aan het afdrogen met heel veel handdoeken. Moeder komt kijken. Hoe kan het dat mama de olifant niet ziet? |
Oplossen | Op de bladzijde van het kampvuur zeggen de ouders van Jill dat de olifant niet kan blijven. Lees de oplossing niet voor: de olifant moet naar de dierentuin. Vraag aan de kinderen waar de olifant nu naar toe kan. |
Voorspellen | Lees het verhaal voor t/m ‘Ik doe niet eigenwijs!’ Roept Jill terug’. Wanneer denk je dat de ouders van Jill erachter komen dat er een olifant in huis is? Laat de bladzijde met het kampvuur zien. Denk je dat Jill de olifant mag houden? Waarom denk je dat? |
Ontwerpen | Welke aanpassingen kunnen Jill en haar ouders in huis doen om er toch voor te zorgen dat het olifantje kan blijven? |
Grote ideeën | Als jij Jill was, wat zou jij dan doen met het gevonden olifantje? |
Verbinden | Welk huisdier zou jij graag willen hebben? Mag jij een huisdier van jouw ouders? Wie gaat er dan voor jouw huisdier zorgen? |
Woorden die goed behandeld kunnen worden bij dit boek om de woordenschat te vergroten:
- Met behulp van de illustraties: wasmachine, nu even niet, woonkamer, sopt… in, spuit water, slingert, wurmt, kranten, lakens, dekens, plafond, klodders.
- Uitleggen met andere woorden: houden, vergadering, eigenlijk, harig, kattig, traag, pluizig, rommel, nergens, ‘honger als een olifant’, eigenwijs, voortaan, opzoeken.
- Door in het echt te laten zien: deur openzwaaien, grinnikt, stampen, aanloop, naartoe, houdt stevig vast, gerommel, gepiep, gekraak.
Werken vanuit essentiële thema’s
In groep 1-2 wordt op bijna alle scholen gewerkt met thematisch onderwijs. Bij het voorlezen is het dan ook een logische keuze om te kiezen voor prentenboeken die bij het thema passen. Het doel van het thematisch voorlezen is dat de ervarings- en taalbasis van de kinderen vergroot wordt.
Kies een essentieel thema, waarbij 1 prentenboek de basis is. Essentiële thema’s zijn brede onderwerpen waar mensen op verschillende wijzen naar kijken en die uitnodigen tot het stellen van vragen en filosoferen. Uitleg over het essentiële thema lees je in het blog Werken met essentiële thema’s.
Essentieel thema
Binnen een essentieel thema werk je met een centrale zin en woord. Uitleg over de centrale zin en het centrale woord lees je het blog Geletterdheid met prentenboeken.
Bij dit boek past het essentieel thema:
Groot een klein
De zin die centraal kan staan is: ‘Een olifant is niet echt een huisdier’.
Als centrale woord zou ik ‘olifant‘ of ‘huisdier’ kiezen.
Andere essentiële thema’s bij dit prentenboek kunnen zijn:
- In de natuur of bij mij thuis
- Verzorgen
Mogelijke activiteiten
Hoeken:
- Maak een dierenwinkel en bedenk met de kinderen samen hoe de dierenwinkel eruit komt te zien. Wat kun je allemaal kopen in een dierenwinkel (denk aan dieren, voer, verzorgingsproducten, speeltjes, etc.)? Hoe moeten de dieren verzorgd worden? Hoe groot kunnen de dieren worden? Hoeveel ruimte hebben ze nodig?
Creatief schrijven:
- Heb jij een huisdier? Maak een tekening van jouw huisdier. Schrijf de naam van jouw huisdier en de leeftijd op. Hoe moet het dier verzorgd worden? Wat vindt jouw dier leuk om te doen?
- Welk huisdier zou jij graag willen hebben? Waarom wil je dat huisdier hebben? Welke naam zou je het dier geven? Wie gaat er voor het huisdier zorgen? Denk je dat jouw ouders het goed vinden om een huisdier te nemen?
Rekenen:
Hoe groot is een olifant? Teken een olifant op ware grootte op het schoolplein.
- Kan een grote olifant via een deur naar binnen?
- Kan een olifant via de trap in huis naar boven?
- Past een olifant in bad?
- Kan een olifant bovenop een dak gaan zitten?
- Kun je nog meer dingen bedenken die zo groot zijn als een olifant?
- Hoeveel kinderen kunnen er samen in de olifant gaan zitten?
Muziek:
- Olifantje in het bos van juf Roos.
- Ze kunnen zeggen wat ze willen van minidisco.
- O, o, o, olifant van Nijntje op vakantie.
Creatief:
- Olifantje vouwen van papier.
- Teken een olifant in vier stappen.
Spel:
- Yoga mee met Roos in Afrika.
Natuur:
- Aap, poot, pies – huisdier. Aisia wil graag een huisdier, maar dat mag niet van haar vader. In de dierentuin zijn dieren genoeg!
Andere titels bij het thema:
- Andere titels bij het Kinderboekenweek thema 2024 Lekker Eigenwijs zijn in dit blog te vinden.
- Een informatief boek over de giraf: Wat weet jij af van de giraf?
Dit blog is geschreven door gastblogger Sandra.