Home / Beginnende lezers / Sinterklaas zonder baard

Sinterklaas zonder baard

Het verhaal

Sinterklaas zonder baardIn Sinterklaas zonder baard wil Sinterklaas zijn baard eraf. Knippiet moet dit voor hem doen. De pieten vinden het een vreselijk idee. sinterklaas zonder baard, dat kan toch niet?

Toch zet Sinterklaas door en zijn baard gaat eraf. Maar dat is niet het enige, ook zijn mijter, tabberd en mantel gaan niet meer aan. Sinterklaas in een trui en broek, dat is wel een raar gezicht.

Zouden de kinderen en mensen hem wel herkennen in Nederland? En waarom wil Sinterklaas zo anders door het leven gaan? Heeft dit iets te maken met die brief op het bed van Sinterklaas?

Recensie

Sinterklaas zonder baard is iets wat je je eigenlijk niet voor kunt stellen. Sanne de Bakker laat met dit verhaal zien hoe belangrijk de kleding van Sinterklaas is. Het spreekwoord de kleren maken de man wordt wel duidelijk in dit verhaal. Het originele aan dit verhaal is dat Sinterklaas ditmaal zelf het probleem veroorzaakt waardoor pakjesavond bijna niet door kan gaan. Meestal zijn dit andere omstandigheden die opgelost moeten worden, zonder dat Sinterklaas er vanaf weet.

Ik kan het boek aanraden om voor te lezen in groep 3 en 4. In de bovenbouw zouden de kinderen het verhaal zelf kunnen lezen.

Zelf dit boek aanschaffen?

Ideeën mini leeslessen Sinterklaas zonder baard

In de onderbouw werken de mini leeslessen anders. Het draait vooral om het gesprek met kinderen en een groot deel om begrijpend luisteren. Dit bereik je het beste door het boek interactief voor te lezen. Daarbij blijft het belangrijk om met kinderen in gesprek te gaan en de juiste vragen te stellen.

Enkele interactieve vragen die goed behandeld kunnen worden bij het boek Sinterklaas zonder baard zijn:

Help! Sint wil zijn baard eraf
  • ”Ik ga mijn baard afscheren,’ zei de Sint.’ Wat vind je daarvan?
  • Waarom zou de Sint zijn baard af willen scheren denk jij?
  • Hoe moet het nu verder met de Sint zonder baard?
  • Wat zou jij denken als je Sinterklaas zonder baard zou zien?
Sint die geen Sint meer leek
  • Wat denk jij? Zullen de kinderen de Sint herkennen?
  • Wie is er wel eens bang voor de Sint (geweest)? Waar was je dan bang voor?
  • Heb jij wel eens een briefje naar de Sint geschreven? Wat stond er dan op?
  • Wat vind jij van het briefje van Tom?
  • Schrijf nu zelf een briefje naar Sinterklaas. Wat zou jij hem wel willen zeggen? Download hier een format Briefje voor sinterklaas.
Sint in een nieuw jasje
  • Teken een boot met daarop Sinterklaas in ‘gewone’ kleding. Dus geen mijter, tabberd en mantel, maar een broek en trui.
De daken op
  • Waarom zou Sint Tom over willen slaan denk je?
  • Wat zou er op het briefje in Toms schoen staan?
Langs de scholen
  • Hoe zou jij reageren als je de pieten met een man in een trui en broek zou zien?
  • Hoe zou Sinterklaas zich nu voelen denk je?
  • Sint wilde niet dat de kids bang voor hem zijn, maar nu zijn ze dat juist wel. Hoe kan Sint dit oplossen?
Het warenhuis
  • Waarom zijn er geen kinderen in het warenhuis?
  • Waarom wil niemand zijn schoen zetten? Er zaten wel cadeautjes in.
  • Hoe kan de Sint dit nu nog oplossen?
Het einde van het Sinterklaasfeest
  • Wat zou er in de brief hebben gestaan denk je?
  • Teken de Sint zonder zijn baard, maar met zijn pak aan.
Pakjesavond
  • Sinterklaas ziet er weer uit als Sinterklaas. Met baard, mijter, tabberd, mantel en staf. Hoe zullen de mensen reageren?
  • Hoe zou de Sint zich nu voelen?

 

 

 

 

Daarnaast kun je verschillende woorden uit een verhaal goed gebruiken om de woordenschat van kinderen te vergroten. Je kunt woorden daarbij uitleggen met behulp van de tekeningen of tekst, door de woorden voor te doen, door de woorden uit te leggen met andere woorden en door ze te laten zien.

Woorden die de woordenschat kunnen vergroten rondom dit thema zijn:

Baard
Mantel
Mijter
Stag
Sinterklaas
Hoofdpiet

Lesideeën bij het boek De zus van Sinterklaas zijn:

  • Het is leuk om deze verandering van Sinterklaas met de kinderen te bespreken. Wanneer is Sinterklaas Sinterklaas? Ligt dit aan een baard, de kleding, de pieten, de boot, het paard of aan de cadeautjes? Wat kun je weghalen zodat Sint nog Sinterklaas blijft?
  • Op blz. 7 lees je hoe de Sint zonder baard, mantel en staf naar Nederland wil. Maar de Pieten mogen niks veranderen. Lees blz. 7 ‘Sint woelde even…’ t/m ‘…Pieten verbijsterd achter.’ voor. Wat vinden de kinderen hiervan?
  • Sinterklaas zonder baardSchrijf zelf een sinterklaas verhaal. Een belangrijk kenmerk is dat iets het Sinterklaas feest in de weg staat en hoe er gezocht wordt naar een oplossing.
 Systeemdenken
  • Systeemdenken is een goede manier om kinderen de tekst beter tot zich te laten nemen. Bij prentenboeken kan systeemdenken goed ingezet worden om in gesprek te gaan met kinderen over het boek en om goed te begrijpen waar het echt om draait in het boek. Bij Sinterklaas zonder baard kan ik vooral een GedragsPatroonGrafiek (GPG) aanraden over de gevoelens van Sinterklaas tijdens zijn verschillende keuzes. Kopieer eventueel afbeeldingen van het verhaal welke de kinderen onderaan het verhaal kunnen plakken. Via de website van meester Steeef kun je hier online gelijk mee aan de slag. Klik hier voor een online GPG. Deze kun je op allerlei manieren invullen, let erop dat er wel weinig ruimte is om teksten te typen. Gebruik hierbij vragen om het probleem, de gebeurtenissen en de oplossing duidelijk te krijgen. ‘Wat gebeurt er met Sinterklaas in het begin van het verhaal?’, ‘Hoe voelt Sinterklaas zich als hij niet herkend wordt?’ en ‘Hoe krijgt Sinterklaas het voor elkaar dat pakjesavond toch door gaat?’. Hieronder staat een voorbeeld waarbij de emoties van Regenboog (De mooiste vis van de zee) aan de linkerkant staan en onderaan verschillende gebeurtenissen benoemd worden:
    De zus van Sinterklaas
Is dit blog ook interessant voor je vrienden? Deel het dan eenvoudig via onderstaande knoppen!