Wie niet leest is gek

‘Spreek je verwachtingen ook uit. ‘Als ik naar jou luister wil ik geboeid raken, en niet in slaap vallen.’ Vinden die gasten prachtig en dan doen ze hun uiterste best.’
– Wie niet leest is gek –

Wie niet leest is gek is een studieboek van Uitgeverij Pica. Het boek is geschreven door Naomi Smits en zij deelt haar mening over de lezende leerkracht. Het boek staat vol met praktijkvoorbeelden, regelmatig onderbouwd door theorie. Het is voor de leerkracht een fijne basis om te starten met leesmotivatie in de klas. Van Uitgeverij Pica ontving ik een recensie-exemplaar, waarover ik jullie graag meer vertel.

‘Lezen is mijn leven. Hoe overdreven dat ook mag klinken. Maar die kracht van een boek, wat een boek met je doet en mijn liefde voor lezen, dat wil ik graag overbrengen op mijn leerlingen.’ – Naomi Smits –

Samenvatting

Cover Wie niet leest is gek

In 7 hoofdstukken (200 bladzijden) neemt Naomi je mee door de magische wereld van leesmotivatie en boekpromotie. Ze vertelt hoe belangrijk de rol van de lezende leerkracht is én geeft je daar enorm veel handvatten voor. Dit doet ze vanuit haar eigen praktijkervaring aangevuld met theorie en ladingen boekentips. Leerkrachten horen te lezen, dat doe je door gewoon te beginnen. Lees tijdens het stillezen mee en praat naderhand over hetgeen gelezen is. Verder komen allerlei fasen van het lezen aan bod. Zo bespreekt ze de toetsing, pabo, boekbespreking en de schoolbieb.

‘De leerkracht van groep 3 heeft een belangrijke taak te vervullen: zorgen voor een stevige basis en tegelijkertijd de liefde voor lezen en kinderboeken bijbrengen.’

Recensie

Het boek heeft de titel; Wie niet leest is gek. En dat past eigenlijk ook bij dit boek. Wie dit boek niet leest is gek. Dit is namelijk een soort basisbundel voor alle leerkrachten die weten dat ze meer met kinderboeken in de klas moeten/horen én speciaal voor alle leerkrachten die juist bewust niks met kinderboeken in de klas doen. Regelmatig hoor ik dat hele schoolteams dit boek cadeau krijgen en dat begrijp ik maar al te goed. Dit boek is de basis rondom leesplezier, geschreven door een hele enthousiaste lezende leerkracht die gelukkig zelf vanaf kinds af aan al een lezer is. Het staat vol praktische en fijne tips om ook met kinderboeken aan de slag te gaan.

‘Ze vonden steeds vaker hun weg naar de boekenkast.’

Daarnaast staat het boek staat vol met boekenlijstjes. Geweldig, want zo worden er veel boeken getipt. Echter ben ik niet iemand die die boektitels dan stuk voor stuk op gaat zoeken en ik had dus veel meer aan de boekpromotie van de boeken die tussendoor plaatsvond. Onderaan dit blog lees je daarom ook de boekentips die ik aan dit boek overhield.

‘Op school heb ik veel geleerd, maar door boeken kan ik de mensen en de wereld om me heen nog beter begrijpen.’

Dat leerkrachten moeten praten over wat er gelezen is, komt het hele boek terug. Naomi doet dit door na het stillezen 10 minuten tijd te maken om samen te praten aan de hand van de vragen van Aiden Chambers. Daarnaast praat ze gedurende de hele dag over boeken, leest ze veel voor en laat ze kinderen praten over boeken. Het enige wat ik in dit boek nog mis is is het inzetten van mini leeslessen 😉 Waarom? Omdat veel leerkrachten gewoon echt niet weten hoe te beginnen met het praten over boeken. Zeker als je als kind niet opgegroeid bent met literatuur, of als je zelf blijft hangen in ‘het is leuk’. Met mini leeslessen praat je ook met kinderen over boeken en dit zou leerkrachten, die weinig eigen kinderboeken-/literatuurkennis hebben echt kunnen helpen om de doelen van de leerlijn lezen en literatuur te behandelen.

‘We zijn het onze kinderen, kleinkinderen en alle volgende generaties verplicht om goed leesonderwijs te bieden, om de liefde voor lezen door te geven. Daar is heel veel tijd, geld en geduld voor nodig, maar het aanbieden van een boek aan een kind is een mooie, eerste stap. Een belangrijke ook!’

Wie niet leest is gek is een fijn basisboek dat in elke schoolbieb aanwezig mag zijn voor de leerkracht, zodat de leerkracht weet hoe je het leesplezier vanuit enthousiasme en boekpromotie aan kunt wakkeren met o.a. voorlezen en praten over boeken. De hoofdboodschap in dit boek: de leerkracht moet lezen! En door te lezen kan de leerkracht kinderen motiveren om ook te lezen.

Nog benieuwd naar het e-book dat ik samen met Juf Inger schreef en waar Naomi naar verwijst? Lees meer over het e-book Boekbespreking? Maar dan anders!

‘Een leerkracht die het goede voorbeeld geeft en laat zien dat lezen ontzettend leuk is. Punt.’

Benieuwd naar dit boek? Bekijk het inkijkexemplaar.

Boekentips die ik aan dit boek overhield

Omdat Naomi zo dol is op lijstjes boektitels in haar boek, heb ik speciaal voor jullie hieronder ook een lijstje met boektitels. In dit geval boektitels die nu bij mij op mijn wensenlijstje staan, na het lezen van dit boek.

  • Het is een boek – Lane Smith
  • De boekenberg – Rocio Bonilla
  • Ik hou niet van boeken – Sharon Davey en Emma Perry
  • Winterijs – Peter van Gestel
  • Kak, zei de ezel! – Koos Meinderts
  • Stork – Koos Meinderts
  • De grote Tin Toeval – Guus Kuijer

Nog een kritische noot: waarom staat Kikkerbilletjes van de Koning door Janneke Schotveld niet in de sprookjeslijst? Als je het mij vraagt HET sprookjesboek van deze tijd!

*Dit bericht bevat affiliate links

Vergelijkbare artikelen